Mistiwojs döttrar

 

 

Obodrithövdingen Mistiwoj hade en dotter, som i Danmark kallades Tova. Hon var gift med Harald Blåtand från ca 970 och en tid framöver, och stenen på bilden lät hon resa efter sin mor, vars namn inte nämns. Det verkar som om hon hade en dotter som kallades Astrid och blev gift med Torgils Sprakalägg, men jag har inte hittat källan. Det kan vara att någon har gått på namngivningsreglerna för att komma fram bakvägen till detta. 

Strut-Harald hade en dotter som hette Tova, som var född i början av 970-talet. Jag har funderat på hennes namn. Jag tror att Strut-Harald i slutet av 960-talet var gift med Ingegerd Torgilsdotter av Västergötland, som fick Sigvard/Sigvalde/Sigfred och Torgils och kanske Gonnor. Det finns ingen Tova i hennes eller hans släkt, vad jag kan se. Men säg nu att Strut-Harald och Harald Blåtand firade dubbelbröllop ca 970 med Mistiwojs två döttrar. Om Tova dog (kanske i barnsäng med sitt andra barn) efter att ha fött Astrid, kunde hennes syster på Själland ha uppkallat sin dotter efter henne. Det skulle passa med namngivningsreglerna. Sedan dog även systern en kort tid senare. Och att båda systrarna dog i början av 970-talet begrundar jag med följande:

År 974 var Mistiwoj med Otto II och ett gäng andra och angrep Danmark. Det skulle ha varit ytterst osmart att ha två döttrar som gisslan där. Så jag utgår från att de hade avlidit. Mistiwoj kan t o m ha gett danskarna skulden för detta. Vad vet jag? De kan ha dött i någon sorts smitta. Han kan ha trott att de blev förgiftade. 

Kungadottern Astrid gifte sig enligt min åsikt med Torgils Ulfsson Sprakalägg tidigare från Västergötland, nu Skåne. Jarlsdottern Tova gifte sig med Sigurd Kåpa Vesetesson från Bornholm, bror till Torgunna som blev gift med den Torgils Ottarsson från Västergötland som i ett tidigare äktenskap fått Ingegerd Torgilsdotter. Fortfarande enligt min åsikt. Det som är intressant med äktenskapet mellan Tova Haraldsdotter och Sigurd Kåpa är att Tova kom från en kristen familj och Sigurd från en hednisk. Detta innebär enligt tidens sed att Sigurd senast nu var tvungen att låta döpa sig. Det kan i o f s ha skett tidigare, men jag tror att jarlarna på Fyn och Bornholm var ganska sent ute med det. I själva verket tror jag att Palnertokefamiljen förlorade Fyn, delvis för att de inte ville bli kristna. När sedan Sven Tveskägg gav dem Själland istället, vilket knappast gillades av Sigvaldes efterkommande (det fanns mycket riktigt en schism där), så bör de dessförinnan ha avsvurit asarna.

Tovas bror Sigvard/Sigvalde gifte sig med Astrid av Polen, som inte hade något att göra med obodriterna.

Efter Ingegerd Torgilsdotter och Mistivojs dotter tror jag att Strut-Harald gifte sig med en förnäm flicka från England, från samma familj som kung Håkons av Norge brud kom ifrån. Vi vet att kung Håkon var far till Tora. Jag tror att hon gömdes undan för Blodyxsönerna under namnet Tora Skagesdotter och att hon senare i en berättelse kallades för Tora från Rimol. I varje fall hette Håkons och Toras barn Sven (Jarl), Bergljot och Hemming. Hemming efter Toras engelsk-danske morfar. Tror jag. Och Strut-Harald hade även han en son som hette Hemming, som var omyndig ca 993. Kanske var han född ca 983.

Mistowoj fick även en dotter som hette Hodica, som först blev abbedissa, men sedan tvingades till äktenskap med en greve från det tysk-romerska riket, men det hör inte hit.

Mistowojs son Mistislaw var troligen far till Astrid/Estrid som gifte sig med Olof Skötkonung. Och här ser vi att namnet på något sätt gick i släkten (i översättning?). Och därför fick Olof låta döpa sig.

En del av de här informationerna kommer från Jomsvikingsagan, som jag tar med en stor nypa salt. Jag tror att Ärkebiskop Absalon beställde sagan för att fixa till sin stamtavla. Dels ville han visa att hans förfader Vagn från Palnertokefamiljen var en stor hjälte, till skillnad mot den eländige fegisen Sigvalde från Strut-Haralds släkt. Dels ville han (en stor förespråkare för prästcelibat) dölja den hemska sanningen att Vagn gifte sig med sin halvsyster. 

Inget (eller nästan inget) av ovanstående går att bevisa för den delen.

Populära inlägg i den här bloggen

Torkel Höges familj

Varför hette Erik den heliges far Jedvard?

Olof Björnsson, Sveriges första kristna kung ?