Sven Tveskäggs födelseår och Gorms dödsår

 

Sven Tveskägg, detalj ur bild av Lorenz Frølich

Jag har argumenterat för att Sven Tveskägg fick namnet Sven, därför att hans far Harald Blåtand inte erkände honom, och att fosterfadern Palnertoke därför fick dra till med "pojken". Då tänkte jag mig att Sven var född ca 965. Enligt namngivningsreglerna borde han ha hetat Gorm, under förutsättning att farfar Gorm hade avlidit innan Sven föddes.

Men om Harald hade fått en son innan fadern dog, så borde denne enligt reglerna inte ha hetat Gorm. Visserligen hade han kunnat få namnet, enligt knäsättnings- och vasserösningsritualen, men det var inte det vanligaste.

Även av andra orsaker tror jag nu att Sven snarare var född ca 960, men om Gorm dog 962 skulle det stödja teorin. Hade Gorm avlidit 958, som en del säger, så borde förstås Sven ha fått hans namn. Men jag tror att det var Knut som 958 begravdes i högen.

Argumentationen faller naturligtvis om man utgår från att Harald inte erkände Sven.


Populära inlägg i den här bloggen

Torkel Höges familj

Varför hette Erik den heliges far Jedvard?

Olof Björnsson, Sveriges första kristna kung ?