Var upplänningarna så fromma eller godhetssignalerade de?




Det här är Husaby kyrka och ingen uppländsk helgedom.

År 1008 ska Olof Skötkonung ha blivit döpt i Husaby i Västergötland. Vid denna tid var Sigtuna Upplands kristna stad, i motsats till resten av bygden, kan man förmoda. Det berättas om att de kristna fördrevs ur Uppland vid ett stort massdop ca 1008 och det verkar rätt så klart att både Olof Skötkonung och hans son Anund Jakob helst uppehöll sig i det kristna Västergötland. Kung Stenkil, som regerade fram till 1066, avrådde biskop Adalvard bestämt från att bränna ner det hedniska templet i Uppsala. Det tyder på att det fanns starka krafter som försvarade hedendomen. När Stenkil dog kämpade två personer som hette Erik om kungatronen. Den ene kan ha varit Stenkils son, den andre kallas ofta Erik Hedningen. 1084 var det dags för nioårsblotet i Uppsala. Kung Inge d ä vägrade att leda ceremonien. Då erbjöd sig hans svåger Blot-Sven att göra jobbet och blev vald till kung. Omkring 1087 återkom Inge och dödade den siste hedniske kungen. Det har ifrågasatts att de här hednakungarna verkligen har funnits. Uppland ska ju ha varit så kristet på den tiden. Som bevis anförs alla runstenar där den heliga modern, Mikael och andra helgon anropas. Och tänk på Ester som vallfärdade till Reichenau!

När det gäller runstenar började upplänningarna sätta upp runstenar när västgötarna slutade med detta. Nu började ju dokument på latin cirkulera i högre kretsar. Behövde man då runstenar? Var inte de lite överflödiga? Och 70% av alla dessa uppländska runstenar från och med 1000-talet är kristna. Gick det verkligen en väckelse genom Uppland under denna tid? Var den tidens människor så fromma? Eller ville de visa att de hade de rätta åsikterna, åtminstone utåt? Kanske var det som Twitter eller Facebook - titta här, jag är renlärig, jag tycker precis som man ska nuförtiden!?

Om man betraktar de här 2 - 3 runstenarna som jag ser som uppställda av Sven Jarls och Holmfrids barnbarn (Anund, Erik, Ragnhild, Håkon och de andra), så hör de till den kristna kategorin. Men tänk om Erik på runstenen var samma person som Erik hedningen? Tänk om han var bror till Blot-Sven? Ska man överhuvudtaget tro på runstenarnas proklamation? Ja, det tål att tänkas på. Kanske stod upplänningarna fortfarande med en fot i vardera lägret. Men det var inte mycket senare som man kan vara rätt så säker på att kristendomen hade segrat. Det syns bl a på namnen. På 1100-talet var det nog verkligen inte många hedningar kvar, i varje fall inte i högreståndsfamiljerna. Hur de fattiga såg på saken, det är svårare att sia om.

Men frågan kvarstår - var 1000-talets upplänningar helt uppriktiga med sina fromma runstenar?



Populära inlägg i den här bloggen

Tes 15: Släktskapet mellan Kata från Varnhem och Sigrid Storråda

Edla Eriksdotter och hennes syster

Uppländska jarlar under senare vikingatid