Tes 25: Bonde stallare i England grundade Bondeätten


I de sista blogginläggen har jag skrivit om namnet Jedvard och den förste som kallade sig Bonde i Sverige. Nu tror jag att jag har hittat hans förfader i England. Men det börjar som vanligt i Västergötland. Och jag skriver tvärsäkert utan att gardera med kanske, troligen, möjligen och så vidare. I andra inlägg har jag beskrivit mina slutsatser, men nej, det här är inte till 100% bevisat: 

Den som grundade Sigrid Storrådas ätt var Torgils Haraldsson, son till kung Harald Hårfagre och Gyda Eriksdotter av Norge. Han hade tre söner, Håkan Gamle, Ottar Jarl och Torolf Luseskägg. Håkan blev far till Skoglar-Toste, som i sin tur var far till Ulf Jarl, drottning Gyda, drottning Sigrid och stormannen Egil.

Ulf Jarl blev fosterfar till sin systerson Styrbjörn Olofsson och tog hans parti mot Erik Segersäll. Han tog med sig sin äldste son Torgils Sprakalägg till Danmark och gifte bort honom med Harald Blåtands dotter Astrid. De blev föräldrar till den berömde Ulf Jarl, Eilif Jarl och Gyda som gifte sig med Godwin Wulfnothson Jarl av England. Ulf Jarl fick i sitt första äktenskap Torgils Jarl, Asbjörn och Kata av Varnhem. I sitt andra äktenskap med kungadottern Estrid Svensdotter fick han Sven och Björn Estridsson. Den äldste sonen Torgils övertog hans ämbete som Jarl av Skåne när fadern blev befordrad. Dennes äldste son hette naturligtvis Ulf, men det verkar inte som om han övertog jarlsämbetet i Skåne. Han kallas Galiciefararen och han tycks ha hamnat i England, där han gifte sig med Bodil Håkonsdotter (Lade), dotter till Håkon Jarl d y och Gunhild av Venden, kung Knuts systerdotter.

Enligt vad jag har kommit fram till slog sig Ulf Galiciefararen ner i England och blev en stor markägare, nästan den störste i England. Varifrån namnet Bonde kommer kan man spekulera i, men det betyder gissningsvis husbonde - chef. Han kanske blev kallad så överallt och till slut tog han över det. Ulf Bonde var 1060 - 1066 kungens stallare, en mycket hög position, och skrev under dokument tillsammans med Toste Godwinson Jarl och den blivande kung Harald. När Knuts söner dog stödde han tillsammans med Godwins familj kung Edward bekännaren av Wessex som var gift med Edith, en syster till Toste och Harald Godwinson. Men Edith och kungen fick inga barn, så jag tror att Ulf Bonde gav kungen sin dotter till frilla, i hopp om att hon en vacker dag skulle föda barn och bli drottning. Tills vidare var han bara en inofficiell svärfar till kungen. 

Ulf Jarl hade även två söner. Thurgot/Torgils Ulfsson Fagerskinna Jarl var gift med Thorgunna Vagnsdotter. Och ca 1040 föddes Thord Ulfsson Bonde. Att han kallade sig Bonde är dokumenterat. Bonde stallare skötte sina kort väl och gick över i tid på Vilhelm erövrarens sida 1066, men det hjälpte inte mycket. Alla hans gods drogs fram till 1068 in till kronan och delades ut till personer som stod den normandiske härskaren närmare. Efter 1068 hör man ingenting om honom i engelska källor, och där känner man f ö inte till något annat namn än Bondi. 

Men 1070 är Thord Ulfsson Bonde gift med Edla Eriksdotter från Skara, kung Emund Gamles dotterdotter, för då föds Jedvard Thordsson Bonde, tempelriddare och make till Cecilia Blot-Svensdotter. Fint som snus. Den här familjen var om sig och kring sig ända sedan Skoglar-Tostes dagar och ännu tidigare. Och så äntligen fick även den grenen av familjen en kung och ett helgon, nämligen Erik Jedvardsson den helige.

Jedvard fick sitt namn efter Edward bekännaren, som han genom fasterns samboförhållande med kungen, var närapå släkt med. Det är i alla fall vad jag tror. 

Så här har vi alltså den första Bonden. Jag har inte kollat upp det här än, men det bör ju vara en förfader till Karl Knutsson Bonde, som är en anfader till mig, och om allt annat stämmer så kommer jag i rakt nedstigande led från Harald Hårfagre och Skoglar-Toste. Inte illa! Troligen inte från Sigrid Storråda, det skulle jag ha uppskattat, men ändå från hennes bror. Fast man vet ju inte. Sigrids ättlingar har trasslat in sig precis överallt i de fina vikingasläkterna, så det kanske dyker upp en förbindelse till slut.

Populära inlägg i den här bloggen

Torkel Höges familj

Varför hette Erik den heliges far Jedvard?

Olof Björnsson, Sveriges första kristna kung ?